FAQ - Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä (FAQ - Frequently Asked Questions) Moonsoftista, tilaamisesta, maksamisesta, toimituksista sekä muista ohjelmistoihin liittyvistä asioista.


Yleisiä kysymyksiä


Miksi tilaisin Moonsoftilta?

Moonsoft on luotettava, puhtaasti kotimainen kumppanisi kaikissa ohjelmistoihin liittyvissä asioissa. Meillä on vuosien kokemus ohjelmistotuotteiden myynnistä, käytöstä sekä ohjelmistoihin liittyvistä palveluista. Autamme sinua löytämään tarpeisiisi sopivan ohjelmiston, olipa kyse sitten kuvankäsittelystä, tietoturvasta, sovelluskehityksestä, toimisto-ohjelmista tai erikoisemmista ohjelmistoista.


Lisenssiehtojen tuntemus sekä kilpailukykyinen hinnoittelumme takaavat sen, ettet maksa ohjelmistoista ylimääräistä. Asennus-, koulutus- ja lisensointipalveluidemme avulla saat ohjelmistot nopeasti käyttöösi ja investoinnistasi irti parhaan mahdollisen hyödyn.

Miten löydän etsimäni ohjelmiston?

Ohjelmistojen etsiminen on helpointa web-sivujemme kautta. Sivun oikeassa yläreunassa on hakukenttä, johon voit kirjoittaa haluamasi ohjelmiston tai valmistajan nimen, ja etsiä ohjelmistoja tätä kautta.


Toinen vaihtoehto on selata ohjelmistojamme aakkosittain tai valmistajittain jaoteltuna Tuotteet-sivuiltamme.


Muistathan, että vaikka löydät web-sivuiltamme yli 10 000 erilaista ohjelmistonimikettä, voimme toimittaa myös sellaisia ohjelmistoja, joita et web-sivuiltamme löydä. Ota tällöin yhteyttä myyntiimme.

Haluaisin tutustua ohjelmistoon ennen tilaamista?

Ohjelmistovalmistajat tarjoavat monista tuotteistaan kokeiluversioita, joiden avulla voit tutustua ohjelmistoon ennen ostopäätöstä. Yleisimmin kokeiluversio vastaa täysin kaupallista versiota, mutta on aikarajoitettu. Jos ohjelmistosta on saatavilla kokeiluversio suoraan valmistajan web-sivuilta, löydät tuotesivuiltamme linkin kokeiluversioon. Joskus kokeiluversio on maksullinen (esim. 20 €) ja tällöin voit tilata kokeiluversion web-sivuiltamme kuten tilaisit ohjelman virallisenkin version.

Tilaaminen


Miten tilaan?

Voit tilata tuotteitamme siten kuin se sinulle parhaiten sopii: suoraan web-kauppamme kautta, soittamalla, sähköpostilla tai faksilla. Yhteystietomme löydät täältä. Ennen tilaamista on hyvä varmistaa ohjelmiston toimivuus laitteistoissasi vaikka valmistajan www-sivuilta tai asentamalla ohjelmiston kokeiluversion.

Mitä tietoja tarvitsen tilauksen tekemistä varten?

Tilauksesi käsittely nopeutuu, mikäli voit jo tilausvaiheessa antaa meille kaikki tarvittavat tiedot. Näitä ovat täydelliset toimitus- ja laskutustiedot, yrityksen tai yhteisön y-tunnus, kontaktihenkilöt sekä heidän yhteystietonsa (ainakin puhelinnumero ja sähköpostiosoite) sekä mahdollinen viitenumero, kustannuspaikka tai muu merkki. Lisätietoja yksityisyyden suojasta.

Pitäisikö minun antaa postilokero- vai katuosoite?

Yrityksille tapahtuvissa toimituksissa pyrimme käyttämään kuriiripalveluita. Niiden käyttö edellyttää katuosoitteen ilmoittamista, sillä kuriiritoimituksia ei tehdä postilokero-osoitteisiin. Halutessasi voimme käyttää Posti 16 -palvelua, jolloin tuotteet toimitetaan myös postilokero-osoitteisiin.

Mitä maksutapoja voin käyttää?

Yrityksille ja yhteisöille toimitamme tuotteet pääsääntöisesti laskulla. Voimme laskuttaa perinteisesti paperilaskulla tai sähköisesti pankkien verkkolaskuja (e-lasku) käyttäen. Tarkistamme uusien asiakkaiden luottotiedot. Joissakin tapauksissa saatamme pyytää etukäteismaksua. Kysy myös mahdollisuutta leasing-rahoitukseen!


Yksityisille asiakkaille toimitamme ohjelmistot pääsääntöisesti postiennakolla. Poikkeustapauksen muodostavat sähköisessä muodossa toimitettavat ohjelmistot (ESD-merkintä, Electronic Software Delivery) joissa pyydämme ennakkomaksua.

 

Laskun ja postiennakkomaksun lisäksi voit maksaa tilauksesi myös luottokortilla. Maksuvälineinä käyvät Visa, MasterCard, EuroCard sekä American Express. Pankkikortit, Visa Electron tai Diners Club eivät valitettavasti käy maksuvälineeksi.


Tilatessasi web-kaupasta voit valita haluamasi maksutavan. Jos valitset luottokortin, siirtyy syöttämäsi kortin numero meille salatun yhteyden kautta. Halutessasi voit myös soittaa tai faksata kortin tiedot meille.

Voinko maksaa luottokortilla?

Kyllä voit, maksuvälineinä käyvät Visa, MasterCard, EuroCard sekä American Express. Pankkikortit, Visa Electron tai Diners Club eivät kuitenkaan käy.

Onko Moonsoftilla myymälämyyntiä?

Meillä ei ole myymälämyyntiä, joten kaikki tilatut tuotteet toimitetaan joko postitse tai sähköisesti, tuotteesta riippuen. Erikseen sovittaessa tuotteet voi kuitenkin noutaa toimistoltamme.

Voinko noutaa tilaamani ohjelmiston?

Pääasiallinen toimitustapamme on posti, mutta halutessasi voit myös tulla noutamaan ohjelmiston meiltä. Noudosta on sovittava erikseen myyntimme kanssa.

Tein tilaukseni, entä nyt?

Jos teit tilauksesi web-kauppamme kautta, sähköpostitse tai faksilla ja ilmoitit myös sähköpostiosoitteesi, lähetämme sinulle tilausvahvistuksen. Tarkista huolellisesti tilausvahvistuksen tiedot. Tilausvahvistuksesta löydät myös tiedon ohjelmiston arvioidusta toimitusajasta.

Sain tilausvahvistuksen, mutta siinä on väärä tuote/hinta/kpl-määrä/osoite?

Jos tilausvahvistuksessa on virhe, ota mahdollisimman pian yhteyttä myyntiimme asian korjaamiseksi.

Toimitukset


Tein tilaukseni jo viikko sitten, mutta ohjelmisto ei ole vieläkään tullut?

Pyrimme aina käyttämään hankinnoissamme mahdollisimman nopeita ja edullisia toimituskanavia, mutta toisinaan käy niin, että ohjelmisto on tilapäisesti päässyt loppumaan maahantuojalta tai jopa valmistajalta. Arviomme toimitusajasta löydät tilausvahvistuksesta.


Toimituksen viivästymiseen voi vaikuttaa myös se, että tilaamasi ohjelmisto on sen uusin versio, ja ohjelmiston toimitukset eivät ole vielä lainkaan alkaneet. Toisinaan valmistajien ilmoittamassa ohjelmiston julkistuspäivässä ja todellisessa toimituspäivässä voi olla kuukausienkin ero.

Tilausvahvistuksessa oli toimituspäivä, mutta ohjelmisto ei kuitenkaan saapunut siihen mennessä?

Tilausvahvistuksessa oleva toimituspäivä on paras arviomme toimituspäivästä. Katso myös edellinen kysymys.

Tilasin useamman ohjelmiston ja vain yksi ohjelmisto tuli. Milloin loput tulevat?

Ilmoittamamme toimitusaika-arvio kertoo sen ohjelmiston toimitusajan, joka voidaan toimittaa ensimmäisenä. Ohjelmistosta riippuen keskimääräinen toimitusaika on muutamasta päivästä pariin viikkoon. Katso myös kaksi edellistä kysymystä.

Toimitatteko Suomen ulkopuolelle?

Kyllä toimitamme. Noudatamme eri ohjelmistovalmistajien vientirajoituksia ja tiettyihin maihin tapahtuvat ohjelmistotoimitukset eivät ole tästä syystä mahdollisia. Tämä rajoitus koskee erityisesti tietoturvaan liittyviä ohjelmistoja.

Paljonko ovat toimituskulunne?

Toimitus- ja käsittelykulumme ovat 7,00 - 14,00 € alv 0 % (8,61 € - 17,22 € sisältäen alv:n 24 %) tilaustavasta riippuen. Toimituskuluihimme sisältyy myös postiennakkomaksu, jos valitset toimitustavaksi postiennakon. Ulkomaille tapahtuvissa lähetyksissä toimituskulut on sovittava erikseen, sillä toimituksen nopeus vaikuttaa ratkaisevasti kuluihin.

Tarvitseeko minun maksaa toimituskuluja, jos noudan tuotteen?

Kyllä, sillä toimituskuluihimme sisältyvät myös tilauksen käsittelystä aiheutuneet kulut.

Joudunko maksamaan toimituskulut myös sähköisistä toimituksista?

Kyllä. Sähköiset toimituskulumme ovat kuitenkin luonnollisesti edullisemmat kuin esimerkiksi postipaketin kulut.

Mitä tarkoittaa sähköinen toimitus?

Sähköinen toimitus, eli englanninkieliseltä nimeltään Electronic Software Delivery (ESD) tarkoittaa sitä, että tuotteen sarjanumero, asennustiedosto tai muu vastaava toimitetaan ainoastaan sähköisesti. Mitään fyysistä toimitusta ei välttämättä tapahdu. Seuraa siis tarkasti sähköpostiasi (myös roskapostikansiota), sillä toisinaan ohjelmistovalmistajien käyttämät viestiotsikot ovat melko huomiota herättämättömiä ja voivat siksi jäädä vahingossa huomaamatta.

Ohjelmistomyynnin termejä ja lyhenteitä


Ohjelmistomyynnin termejä ja lyhenteitä

Olemme keränneet ohjelmistoihin liittyviä yleisiä termejä ja lyhenteitä lyhennelistaan.

Palautukset ja peruutukset


Haluan palauttaa tilaamaani ohjelmiston, miten toimin?

Tutustu toimitusehtoihimme, jotka hyväksyit tilauksen tekovaiheessa. Palautuksista on sovittava aina erikseen. Emme voi ottaa vastaan palautuksia (EU artikla 16), joista ei ole sovittu myyjän kanssa, emmekä palautuksia ohjelmistoista, jotka ovat personoituja, aktivoitavia, joiden sinetti on rikottu tai jotka eivät ole edelleen myytävissä tai palautettavissa valmistajalle. Palautuksen esteenä voi olla myös se, että ohjelmisto on ehditty jo rekisteröidä valmistajalle. Ole yhteydessä aina suoraan myyjään ennen palautuksen lähettämistä. Yksityishenkilön tulee aina toimittaa Moonsoftille tilauksen peruutuslomake ennen 14 päivän määräaikaa, joka alkaa tilauksen vastaanottamista.

Miten peruutan tilaukseni?

Ota yhteyttä myyntiimme.Yksityishenkilön tulee tehdä tilauksen peruutus ennen 14 päivän aikarajaa. Edellytämme Moonsoftille toimitettua ja täytettyä tilauksen peruutuslomake käyttöä.

Miten saan rahani takaisin?

Kun palautuksesi on hyväksytty ja tuote on todettu kunnoltaan alkuperäistä vastaavaksi, toimitamme sinulle hyvityslaskun tai palautamme ohjelmiston hinnan ilmoittamallesi tilille. Muuten voimme vähentää palautuksesta EU-direktiivin mukaisesti tuotteen arvonaleneminen. Palautuksen pitää olla tehtynä 14 päivän sisällä tilauksen peruuttamisesta

Ohjelman asennus ja tekninen tuki


Tilaamani ohjelmisto ei asennu, mistä saan apua?

Useimmat ohjelmistovalmistajat tarjoavat maksuttoman asennustuen tuotteilleen. Olemme koonneet tietoja kunkin ohjelmistovalmistajan tarjoamista tukipalveluista Valmistajat-sivuillemme.

Tarvitsen apua tilaamani ohjelmiston käytössä, mistä saan apua?

Teemme yhteistyötä useiden suomalaisten koulutusyritysten kanssa ja autamme mielellämme ohjelmiston käyttökoulutukseen liittyvissä asioissa. Toisinaan myös ohjelmistovalmistajat tarjoavat maksutonta käyttötukea tuotteilleen, ja usein valmistajien web-sivustoilta löytyy runsaasti materiaalia yleisimpien ominaisuuksien käytöstä.

Muita kysymyksiä


Mikä on lisenssi?

Lisenssillä tarkoitetaan oikeutta käyttää ohjelmistoa laillisesti. Eri ohjelmistovalmistajilla on hyvinkin erilaisia lisensointitapoja, mutta yleisimmin lisenssit ovat joko käyttäjä- tai konekohtaisia. Pelkkä asennus-CD:n ostaminen ei useinkaan sisällä lisenssiä, eikä siten oikeuta ohjelmiston käyttöön.


Myös fontti on ohjelmistotuote, jonka käyttö edellyttää aina voimassaolevaa lisenssiä. Tarvittava lisenssi määräytyy käyttötarkoituksen mukaisesti. Peruslisenssi (EULA) sisältää työasema/käyttäjäkohtaisen käyttöoikeuden. Web-, Server-, ja mobiilikäyttöön tarvitaan myös omat lisenssit.


Tuotepaketit eli retail-paketit sisältävät sekä asennus-CD:n että käyttöoikeuden. Tuotepaketeista käytetään yleisesti merkintää "Full".

Mistä tiedän, onko minulla oikeus päivitykseen/päivityslisenssiin?

Päivitysoikeudet vaihtelevat valmistajittain, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää, että tuotteen aikaisemmasta versiosta voi päivittää uusimpaan versioon. Päivityksistä käytetään yleisesti merkintää "Upgrade" tai "Upg".


Toisinaan päivityksen voi tehdä myös kilpailevan valmistajan ohjelmistosta, ja tällöin puhutaan tuotevaihdosta eli "Competitive Upgradesta" ("CUpg"). Lisätietoja saat myynnistämme.

Mistä tiedän, onko minulla oikeus tuotevaihtoon?

Monet ohjelmistovalmistajat tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta ns. tuotevaihtoon ("Competitive Upgrade" tai "CUpg"). Tuotevaihdon säännöt ovat yleensä mutkikkaampia kuin pelkän päivityksen. Autamme mielellämme tuotevaihtoon ja päivityksiin liittyvissä kysymyksissä.